Kritisch blijven op AI: werkt het en hoe?

Link Magazine, 6 maart 2025: Kan AI het hele proces van softwareontwikkeling overnemen? ‘Het is de droom van software-engineering, maar voorlopig niet’, aldus Bob Peters, vice president Engineering bij TomTom. Ondertussen worden bij de softwareontwikkeling en -onderhoudsprocessen binnen TomTom wel de nodige AI-tools ingezet. Een flinke productiviteitswinst is het resultaat.
Foto: Bob Peters, © TomTom

AI speelt al vele jaren een rol in softwareontwikkeling bij TomTom. Met de komst van tools zoals ChatGPT en Copilot heeft dat wel een vlucht genomen, stelt Bob Peters. Hij stuurt bij TomTom de integratie- en deliveryteams aan, in totaal ongeveer vijfhonderd medewerkers. ‘Het gaf in één keer een enorme boost aan de productiviteit, bij sommige engineers meten we een toename van wel 30 procent.’ 

Het gebruik van AI-tools wordt bij TomTom dan ook aangemoedigd, maar het blijft een vrije keuze om er iets mee te doen, benadrukt Peters. ‘Sommige engineers hebben een bepaalde manier van werken en vinden het heel lastig om Copilot in hun gedachte- en ontwikkelingsflow te integreren. Maar de meesten die het echt serieus proberen, zien de meerwaarde ervan en blijven de tools gebruiken.’

Lees het artikel in Link Magazine #2 2025

Meer artikelen

Louis de Roo

Waarom datagedreven werken vaak mislukt – en hoe het wél lukt

Data Expo, 21 aug 2025:

Bij veel organisaties komen de voordelen van datagedreven werken niet uit de verf. De reden is vaak dat het management onvoldoende zicht heeft op de bedrijfsprocessen waar data-analyse werkelijk een concurrentievoordeel oplevert. Datastrateeg Louis de Roo van E-mergo legt in een voordracht tijdens de Data Expo uit hoe je met een 7-stappenplan datagedreven werken wél succes boekt, en mogelijk nog verrassend voordelig ook. Hij licht hier vast een tipje van de sluier op.

Read more >
Jan-Bernard Blaas

Van ruwe data naar strategisch voordeel: zorg eerst dat de basis op orde is

Data Expo, 9 juli 2025:

In de maakindustrie, transport & logistiek en de retailsector vormen data niet alleen de basis voor planningen en onderhoud, maar zijn essentieel voor een overgang naar nieuwe bedrijfsmodellen, vertelt Jan-Bernard Blaas, managing partner bij data-adviesbureau Metriqzz. Maar hoe maak je de vertaalslag van ambities naar concrete resultaten?

Read more >