Foto: Oktay Türetken © TU Eindhoven
Digitale transformatie is voor veel organisaties een hoofdpijndossier. Het begint vaak bij het management dat beseft dat veranderingen noodzakelijk zijn. Maar welke veranderingen zijn precies nodig? En wat zijn de effecten van die veranderingen op de bestaande bedrijfsprocessen en de onderliggende IT-systemen? Antwoord krijgen op die vragen is één van de grootste uitdagingen, zo bleek onlangs weer tijdens een sessie met dertig bedrijven uit de Brainport-regio in Eindhoven, die TUE-hoogleraar Oktay Türetken met collega-wetenschappers had georganiseerd. Personeelstekorten, optimaal gebruikmaken van kunstmatige intelligentie en veranderende klantenbehoeften; het zijn maar enkele redenen voor organisaties om hun bestaande bedrijfsstrategie te willen aanpassen.
Veranderen is moeilijk
Türetken noemt het voorbeeld van autofabrikanten: voor bewoners van stedelijke gebieden ligt het steeds minder voor de hand om een eigen auto te bezitten. Toch willen deze mensen soms wel over een auto beschikken, dus sluiten ze zich aan bij autodeelplatformen zoals GreenWheels of MyWheels. Voor autofabrikanten kan dit betekenen dat ze een deel van hun inkomsten kwijtraken, tenzij ze zelf omzet weten te genereren uit de nieuwe situatie. Dat betekent wel dat ze van het leveren van producten moeten omschakelen naar het leveren van een dienst. Maar welke mogelijkheden (capabilities) zijn daarvoor nodig? En moeten die in huis worden ontwikkeld – kunnen bestaande capabilities worden aangepast – of is het verstandiger samen te werken met een partner die al meer ervaring heeft met de vereiste vaardigheden en systemen?



